Veel gestelde vragen

Heb je een vraag voor ons? Kijk hier eerst eens rond misschien vind je hier al een antwoord.
Niet gevonden ga dan naar de contactpagina en stuur je vraag door, het antwoord zal dan hier terug verschijnen.

  • De verzekering BA afgesloten door nab 2.0 voor haar leden is ook geldig voor clubuitstappen zowel in binnen als buitenland, voor zo ver het een film uitstap betreft, dus niet met de club samen op skiseries gaan. De verzekering biedt wel geen reisbijstand, dit moet je afzonderlijk regelen als dit wenst.

Vragen en antwoorden aan SABAM.

  • Wat met life muziek bij filmopnames? Bijv. stoet of dergelijke.
  • Indien in scenario inbegrepen/voorzien = aparte toelating (cfr. filmopname)
  • indien captatie zonder scenario (bv. stoet dat toevallig passeert, café met muziek) = geen toelating
  • in praktijk louter documentaires
  • cineast blijft evenwel verantwoordelijk voor zijn creatie = verantwoording verschuldigd in geval van inbreuk (morele rechten)
  • Wat met kopijen van films die uitgedeeld worden bijv. van een groepsreis die afgewerkt zijn met librarymusic
  • Aparte toelating. Tarief = Kopieën van bedrijfsfilms, onderwijsfilms, promofilms
  • SABAM_muziek_op_een_beelddrager p.13
  • Minimum oplage = 100 stuks
  • Wat indien iemand die film naderhand openbaar vertoond?
  • Aparte licentieaanvraag (synchronisatierechten) = 18 EUR per fragment van 30” (Sabam library repertoire)
  • Licentie uitvoeringsrechten = Tarief 32 A
  • SABAM_t32a_filmvertoningen
  • We willen onze films aanbieden aan “derden” bijv. Natuurpunt, Okra e.d.
  • Aparte licentieaanvraag (synchronisatierechten) = 18 EUR per fragment van 30” (Sabam library repertoire)
  • Wat als wij daar onze films tonen? Wie betaald de uitzendrechten.
  • Uitzendrechten worden betaald door de organisator van het event; dus indien organisator Natuurpunt, Okra, of anderen zijn, dan zijn zij verantwoordelijk.
  • Moeten deze betaald worden als zij die voorstelling niet openstellen voor niet leden?M.a.w. een besloten vertoning.
  • Enkel vrijstelling voor vertoning in familiekring (restrictief te interpreteren)
  • Wat indien zij toch niet leden toelaten en toegang vragen?
  • Zie vorig antwoord.
  • Een club bezorgd aan de gemeente een dvd voor vertoning in het kader van de WAK, hoe zit het hiermee?
  • Aparte licentieaanvraag synchronisatierechten door de cineast = 18 EUR per fragment van 30” (Sabam library repertoire)
  • Licentie uitvoeringsrechten = Tarief 32 A en te regelen door organisator van evenement (allicht in dit geval de gemeente)
  • SABAM_t32a_filmvertoningen
  • Kan dit zomaar?
  • Zie bovenstaande
  • Aan welke voorwaarden moet dit voldoen?
  • Zie bovenstaande
  • Wat met films van in het verleden, waarvan de maker geen lid meer is van een erkende organisatie. En films heeft waarvoor in het verleden wel een cue sheet is ingediend. Kunnen /mogen deze films nog in het openbaar vertoond worden.
  • Indien aantoonbaar dat de cuesheet werd ingediend door de maker aan een erkende organisatie met Sabam-licentie = ok
  • Alleen binnen de beperkingen van de NAB 2.0-licentie. Elke andere openbare vertoning = aparte synchronisatie + uitvoeringsrechten licentie
  • Sommige leden vragen wat er moet gebeuren indien ze zelf muziek maken bij hun film met bijv. Sonicfire pro of Musicmaker van Magics of een ander pakket?
    Moet daar ook een cue sheet ingevuld worden?
  • Nee, valt onder noemer originele, niet-beschermde muziek (muziek speciaal gecomponeerd voor die audiovisuele productie).
  • Wat met muziek waarvan de componist al meer dan 70 jaar dood is, kan deze zonder meer gebruikt worden? Of hoe gaan we daar mee om?
  • In principe geen rechten verschuldigd na 70 jaar na overlijdensdatum, MAAR vaak zijn klassieke werken in een gearrangeerde vorm gedeponeerd door de arrangeur en dus wel aan 100% beschermd. Bovendien kans dat werk op een recente geluidsdrager werd gereleaset, waardoor de opnamerechten verschuldigd blijven.
  • Gouden tip: ook klassieke muziek (van bekende componisten) beschikbaar in de librarycatalogen.